Lausunto Päijänteen rantayleiskaavan osittaisesta muuttamisesta (180/2023)

Julkaistu

Sysmän Vapaa-ajan Asukkaat ry on sysmäläisten vapaa-ajan asukkaiden yhdistys, jonka tavoitteena on nostaa esille vapaa-ajan asukkaiden toiveita ja näkemyksiä kunnan päätöksenteossa sekä vahvistaa Sysmän vetovoimaisuutta ja elinvoimaisuutta.

Yhdistyksen hallitus on paneutunut nähtävillä olevaan Päijänteen rantayleiskaavan muutoksen kaavaehdotukseen. Kaavaehdotuksen tavoitteena on rakennuspaikkojen sijoittelun muuttaminen vastaamaan olemassa olevaa tilannetta ja tulevaisuuden tarpeita. Kaavaselostuksen mukaan rakennuspaikkojen määrä ei lisäänny verrattuna nykyiseen tilanteeseen.

Kaava-alue muodostuu viidestä eri alueesta, mikä osin haittaa kokonaiskuvan hahmottamista ja kaavan vaikutusten tarkastelua. Kaavasta tehty osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut nähtävillä huhtikuussa 2023 ja siitä saaduista lausunnoista on nyt nähtävillä tehdyt toimenpiteet. Tästä käy ilmi, että esimerkiksi pohjavesien suojeluun liittyviä tarkennuksia on tehty nyt esillä olevaan kaavaehdotukseen lausuntojen perusteella.

Kaava-aineistosta käy ilmi, kuinka arvokkaasta ja merkittävästä alueesta kaikkineen on kyse. Kaavamuutos sijaitsee osin Natura-alueella ja läheisyydessä on luonnonsuojelualueita ja Päijänteen kansallispuisto. Alueet sijaitsevat myös arvokkaalla maisema-alueella. On tärkeää, että nämä lähtökohdat on huomioitu ja huomioidaan jatkossakin alueen kaavoituksessa ja rakentamisessa ja huolehditaan ranta- ja metsäluonnon suojelusta. Pidämme tärkeänä, että rakennusten sijoittelua ympäristöön tarkastellaan huolella, kuten kaavamääräykset edellyttävät.

Aineistosta käy myös ilmi, että veneily on merkittävä uhka arvokkaille harjusaarille. Tämä on enemmän asia, josta on tärkeää toistuvasti viestiä, eikä asiaa voi kaavoituksen keinoin ratkaista. Yhdistyksenä haluamme edistää vastuullista virkistys- ja luontomatkailua ja tulemme seuraamaan Päijänteen vesistön ja luonnon tilaa jatkossakin.

Sysmän vetovoimaisuus, luonto- ja maisema-arvot sekä luonnon monimuotoisuus ovat vapaa-ajan asukkaille tärkeitä. Päijänne on Sysmän ja sysmäläisten vapaa-ajan asukkaiden kannalta tärkeä vetovoimatekijä ja koko alueen sydän. Yhdistyksenä katsomme, että nyt nähtävillä olevassa rantayleiskaavan muutoksessa on huomioitu nämä arvot riittävällä tavalla ja siksi se voidaan hyväksyä.