Sähköinen uutiskirje

Yhdistys otti syksyllä 2023 käyttöön sähköisen uutiskirjeen, joka lähetetään automaattisesti kaikille yhdistyksen jäsenille. Uutiskirjeen voi tilata sähköpostitse sysma.va.asukkaat(at)gmail.com. Uutiskirje ilmestyy noin kerran kuukaudessa ja siinä kerrotaan yhdistyksen toiminnasta, Sysmän ajankohtaisista asioista ja tapahtumista sekä muista aiheista, jotka koskettavat vapaa-ajan asukkaita ja kuntalaisia.

Kysely Sysmän vapaa-ajan asukkaille

Edunvalvontatyömme tueksi toteutimme kevättalvella 2023 kyselyn. Kiitos vastauksista! Kyselyn vastauksien yhteenvetoon voit tutustua tästä. Edellisen kyselyn toteutimme syksyllä 2021.

Kesäasukaspäivä ja vuosikokous

Yhdistys järjesti la 20.5.2023 kaikille avoimen kesäasukaspäivän Sysmän Teatteritalolla. Kunnan tervehdyksen toi kunnanhallituksen puheenjohtaja Lilli Karola. Hän kiitteli puheessaan myös yhdistyksen aktiivista toimintaa. Sysmän kunnan ympäristönsuojelutarkastaja Anni-Sofia Katila kertoi Päijänteestä ja sen ekologisesta tilasta sekä mm. lintuvesien suojelusta ja siihen liittyvästä Helmi-hankkeesta. Sysmä osana UNESCOn Global Salpausselkä Geoparkia oli toiminnanjohtaja Kati Komulaisen esityksen aiheena. Kuulimme monipuolisen katsauksen Global Geoparkista ja erityisesti Salpausselkä Geoparkista. Yhdistyksen varapuheenjohtaja Jaana Leppäkorpi esitteli lopuksi kyselymme vastauksista yhteenvedon. Paikalla oli median edustus, Itä-Häme ja Lähilehti.

Iltapäivän päätteeksi pidettiin yhdistyksen vuosikokous. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen mukaiset asiat.

Timo Seppänen valittiin jatkamaan puheenjohtajana seuraavalle kaksivuotiskaudelle. Uuteen hallitukseen kuuluvat: Jaana Leppäkorpi, Paula Virolainen, Pasi Hokkanen, Juha Oranen ja Sirpa Salonen.

Sysmän kirkkoon tutustuminen

Järjestimme vapaa-ajan asukkaille mahdollisuuden tutustua Sysmän remontoituun kirkkoon torstaina 6.7. Ennen mielenkiintoista opastusta saimme nauttia musiikillisesta tuokiosta, jossa Director Cantus Jaak Luts soitti urkuja.

Sysmän kesätapahtumat

Olimme mukana myös Sysmän kesätapahtumissa: Sysmän Suvisoudussa, Kirjakyläpäivillä ja Uotinmarkkinoilla.

Yhdistyksen hallitus teki kokouksessaan 20.7.2023 avoimen kannanoton Sysmän jätehuollon tilanteeseen. Kannanotto osoitettiin Sysmän kunnanhallitukselle ja medialle (Lähilehti ja Itä-Häme). Kannanotto julkaistiin myös sosiaalisessa mediassa yhdistyksen omalla Facebook-sivulla sekä Mökkiläisten ilmoitustaulu- ja Puskaradio Sysmä -Facebook-sivuilla. Voit lukea kannanoton tästä.

Kesäkauden päättäjäiset

Lauantaina 26.8. kokoonnuimme viettämään kesäkauden päättäjäisiä Sysmän idyllisessä kirjakaupassa. Kahvittelun lomassa käytiin vilkasta keskustelua mm. tuulivoimapuistoista, sähkön hinnoittelusta, Sysmän järvien tilanteesta, jätehuollosta, Sysmän teiden kunnosta ja nettiyhteyksistä sekä muista vapaa-ajan asukkaita koskettavista aiheista. Osallistujat myös ideoivat erilaisia tapahtumia ja antoivat yhdistykselle eväitä mm. toiminnan suunnitteluun. Tilaisuudessa oli mukana myös Vapaa-ajan asukkaiden liitto VAAL ry:n puheenjohtaja Tapio Tervo, joka tilaisuuden alussa kiitti yhdistystämme erittäin aktiivisesta toiminnasta. Puheenvuorossaan Tervo korosti vapaa-ajan asukkaiden suurta merkitystä elinvoiman ylläpitäjänä ja kasvattajana Sysmässä. Tervo myös mm. valotti Vapaa-ajan asukkaiden liiton merkitystä ja tehtäviä.

Etätilaisuus Sysmän kaavoitusasioista

Järjestimme ke 27.9.2023 etätilaisuuden aiheena Sysmän kaavoitusasiat. Maankäytön suunnittelija Matti Nikupeteri kertoi seikkaperäisesti ensin kaavoituksen perusasioista eli miten kunnan kaavoitusprosessi toimii ja sen jälkeen Sysmässä vireillä olevista ja tulevista kaavahankkeista.