Tulevia tapahtumia

Yhdistys järjestää etätilaisuuden uudesta rakennuslaista sekä kunta- ja aluevaaleihin liittyvän keskustelutilaisuuden. Toteutamme myös syksyllä kyselyn Sysmän vapaa-ajan asukkaille. Olemme toteuttaneet vuosina 2021 ja 2023 vastaavat kyselyt.

Menneet tapahtumat

Sysmän liikuntapuiston avajaiset

Sysmän Sisu haastoi yhdistyksemme 14.9.2024 liikuntapuiston avajaisten viestijuoksuun. Yhdistyksemme otti Sisun haasteen vastaan ja kisasi viestijuoksussa komeasti neljänneksi. Joukkueessamme juoksi neljä hallituksen jäsentä: Timo Seppänen, Paula Virolainen, Sirpa Salonen ja Juha Oranen. Kisan voitti Sysmän yrittäjät. Kakkoseksi tuli Sysmän Sisu ja kolmanneksi Sysmän kunta.

Kesäkauden päättäjäiset

Järjestimme perinteiseen tapaan kesäkauden päättäjäiset la 31.8.2024. Tapasimme ravintola Uotissa kahvittelun ja vapaamuotoisen keskustelun merkeissä. Keskusteluun nousivat mm. jätehuolto, kierrätys ja kiertotalous sekä vesijättömaat, kaislanniitto ja vieraslajit. Lisäksi kerättiin toiveita talvikauden etätapaamisaiheisiin ja ensi vuoden tapahtumiin. Keskustelu oli vilkasta. Kiitos osallistujille ja median edustajalle!

VAAL Ry:n hallituksen kokous

Yhdistyksemme kutsui Vapaa-ajanasukkaiden Liitto VAAL ry:n hallituksen Sysmään Ilola Inniin kokoustamaan. Kokouksessa yhdistyksemme puheenjohtaja Timo Seppänen kertoi yhdistyksestä ja sen erilaisesta toiminnasta ja viestintävastaava Sirpa Salonen yhdistyksen viestinnästä. Kiitos VAAL ry:lle, että saimme olla mukana!

Kunnanjohtajan tapaaminen

Järjestimme 4.7.2024 kaikille avoimen keskustelutilaisuuden, jossa tapasimme Sysmän kunnan vs. kunnanjohtaja Lasse Peltosen. Keskusteluun nousi monia aiheita, mm. vapaa-ajan asukkaiden merkitys kunnan elinvoimalle ja jopa veroprosentin alhaisuudelle, kunnan viestintä vapaa-ajan asukkaille ja kuka on päässyt kesäkirjeen postituslistalle?, Sysmän torin paikka ja torin kehittäminen, teiden kunto, jätehuolto, julkinen liikenne ja asiointitaksi, monimuotoinen vapaa-ajan asuminen, luonto- ja virkistysmatkailu ja esim. niihin liittyvät kyltitykset, ohrasaaren kehittäminen, bikepolku ja vesikootterit. Kiitos aktiivisesta keskustelusta kunnanjohtaja ja tilaisuuteen osallistujat!

Sysmän toritapahtumat

Yhdistyksemme oli mukana myös Sysmän kesäisissä toritapahtumissa esittelypisteillä Kirjakyläpäivillä ja Uotinmarkkinoilla.

Kesäkauden avaus ja vuosikokous

25.5.2024 vietettiin kesäkauden avausta ajankohtaisilla teemoilla Sysmän Teatteritalolla. Sysmän kunnan tekninen johtaja Timo Lauri toi kunnan terveiset ja alusti kierrätyksestä ja lajittelusta sekä Sysmän kunnan jätehuollosta. Ohjelmassa oli myös Päijänne-Leaderin kuulumisia toiminnanjohtaja Anu Taipaleen kertomana ja asiaa arjen kiertotaloudesta eli miten vertaisvuokraaminen voisi Sysmässä toimia, josta kertoi toimitusjohtaja Lotta Lilja Circutus Oy:stä.

Tilaisuuden päätteeksi oli yhdistyksen vuosikokous, jossa käsiteltiin sääntömääräiset asiat ja valittiin hallitukseen erovuoroisten tilalle uudet jäsenet. Vuoden 2024 hallituksessa ovat: Timo Seppänen (pj), Jaana Leppäkorpi (vara-pj, edunvalvonta), Paula Virolainen (sihteeri), Sirpa Salonen (viestintävastaava), Pasi Hokkanen (rahastonhoitaja) ja Juha Oranen.

Toimintakertomus 2023
Toimintasuunnitelma 2024

Kesäapteekki kuntoon

21.3.2024 järjestimme etätilaisuuden, jonka aiheena oli mökkikauteen varautuminen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta eli kesäapteekki kuntoon. Sysmän apteekin apteekkari Marita Puikkonen oli tilaisuuden asiantuntijana.

Liikunta-aiheinen etätilaisuus

Järjestimme 14.2.2024 etätilaisuuden, jonka aiheena oli Sysmän liikuntapaikat ja -mahdollisuudet. Asiasta piti kattavan ja monipuolisen esityksen Sysmän kunnan hyvinvointipäällikkö Tuija Pessa. Jaoimme Facebook-sivullamme vinkkejä ja osioita esityksestä.